dissabte, 23 de novembre del 2024

A Catalunya, el fort impuls polític nacional de Sílvia Orriols té una gran semblança al dels principals líders llibertaris occidentals

 


Sílvia Orriols, la líder nacional catalana que s’acosta al llibertarisme transformador d’Occident

Santi Capellera i Rabassó, periodista i analista / 23-11-2024

“Un llibertari admet que es pot obligar justificadament les persones a fer certes coses, la més òbvia abstenir-se d'infringir la llibertat dels altres. Tot i això, un llibertari considera inacceptable que es pugui obligar ningú a servir els altres, ni tan sols si és pel seu propi bé”, s'explica a l'Enciclopèdia Filosòfica de la Universitat de Stanford, per la qual cosa i atesa la seva aproximació al respecte i només segons el meu parer, situaré Sílvia Orriols, la líder d’Aliança Catalana, en aquesta mateixa alineació.

■ A Catalunya tenim el clar exemple de Sílvia Orriols, que encarna una gran semblança amb aquesta mateixa política que porten a terme Javier Milei o Geert Wilders a l’Argentina i els Països Baixos, de què respectivament en són cap d’estat i líder més votat. Només els mitjans de comunicació que fan de portaveus de l’esquerra més reaccionària, l’anomenada woke, i el món antisistema titllen aquesta manera de governar d’extrema dreta o de nazisme per les seves polítiques implícites en la regulació radical de la immigració, l’aplicació d’una economia rigorosa i els objectius de rebaixar en gran mesura el poder de l’estat i la màniga ampla dels governants que engreixen administracions i funcionariat  amb l’objectiu de seguir “comprant” indirectament els vots que els permeten mantenir el poder i amb ell les poltrones i la clau de la caixa. I per això mateix aïllen Sílvia Orriols amb les acusacions de ser d’extrema dreta: només cal escoltar un discurs seu atentament per adonar-se que aquestes afirmacions només tenen un component de fetge i de temor de que si arriba a governar Catalunya, que molt possiblement hi arribarà, ho faci millor que els que hi ha avui, o sigui, ells.

Estructura del sistema llibertari

El llibertarisme és un corrent filosòfic dins de la política que col·loca “la llibertat individual com el valor polític suprem”, va escriure David Boaz, exvicepresident de l'Institut CATO, una fundació nord-americana que precisament és un dels impulsors d’aquesta tendència, un corrent que ni s’ha inventat avui ni té poca història, sinó que té les seves arrels històriques en el moviment de la Il·lustració, que es va iniciar a mitjan segle XVIII i es va estendre fins als primers anys del segle XIX a Europa.

■ “Els llibertaris creuen que el respecte per la llibertat individual és el requisit central de la justícia. Creuen que les relacions humanes han de basar-se en el consentiment mutu. Els llibertaris advoquen per una societat lliure, de cooperació, tolerància i respecte mutu”, afirmava fa dos anys  el filòsof nord-americà Jason Brennan, en un article per a l'Escola austríaca d'Economia i Idees de Llibertat.

■ Això deixa clar que aquest moviment, i tal com dic més amunt, recela de l'Estat, per considerar-lo invasiu i innecessari, i els que segueixen la seva doctrina  sostenen que "algunes formes d'ordre a la societat sorgeixen de manera natural i espontània, sense direcció central", tal com s'explica a l'Enciclopèdia Britànica.

Va ser entre aquests dos segles, el XVIII i XIX, quan pensadors com el francès Montesquieu, l’anglès John Locke o l'escocès Adam Smith van començar a desenvolupar teories i idees que qüestionaven l'ancestral -i aleshores dominant- creença que un grup de persones pogués imposar els seus desitjos sobre altres humans, per herència o per motius religiosos. I això fa el llibertarisme qüestionant el rol dels monarques i del clergat, a més de perseguir limitar els poders dels governs democràtics i representatius. Per aquesta raó els llibertaris van acabar separant-se dels liberals, que promulguen que cal una estructura (govern, lleis, etc.) que permeti dirimir els conflictes i també que ajudi a resoldre les diferències entre les persones.

■ En el primer paràgraf he citat Milei i Wilders com a dos exemples visibles del llibertarisme en el continent americà i en l’europeu, respectivament. "Jo considero l'Estat com un enemic; els impostos són una rèmora de l'esclavitud. El liberalisme va ser creat per alliberar les persones de l'opressió dels monarques; en aquest cas seria de l'Estat", declarava un Javier Milei en plena sintonia amb aquests postulats bàsics del llibertarisme poc abans de guanyar les eleccions a l’Argentina i convertir-se en el nou cap de l’estat.

El clam llibertari de Sílvia Orriols

■ Pel fet de promoure el lliure mercat, defensar la propietat privada i un Estat petit i limitat a certes funcions, els llibertaris han estat ubicats a la dreta a l'espectre polític, tal com li ha passat a Sílvia Orriols, tot i que de seguida ha estat acusada de ser una activista de l’extrema dreta i de nazi pel simple fet de posar al descobert les moltes irregularitats que cada dia es posen de manifest en els carrers i places catalanes amb els immigrants irregulars com a protagonistes d’actes de delinqüència, agressions i aldarulls constants que converteixen Catalunya en un país anàrquic i pres per la disbauxa i el desori constants i amb la tolerància política més absoluta.

A més, Orriols no es cansa de denunciar-ho en seu parlamentària i amb un llenguatge planer, claríssim i sense pèls a la llengua que fa molt mal als immobilistes processistes i als espanyolistes; que adverteix que no solament és la immigració il·legal la que porta problemes de tota mena, començant per la religió que a moltes mesquites catalanes es converteix en salafisme o sigui, en islamisme gihadista que financien directament l'Iran, Qatar, o els Emirats  (els autors dels atemptats de la Rambla de Barcelona de 2017 van ser manipulats, adoctrinats i radicalitzats a la mesquita de Ripoll, vila d'Orriols, per l’imam Abdelbaki es Satty, autor intel·lectual d'aquells crims), sinó que en l’aspecte econòmic els immigrants que ja tenen documentació de residència i les seves famílies que a Catalunya creixen en progressió geomètrica (Som 8 milions!, diuen cofois els polítics professionals amb triennis) per l’arribada de nous membres que, automàticament i per tractar-se de “reunificació familiar”, adquireixen drets immediats en el context de la Sanitat pública i de l’Educació, afeblint per tant els drets de la població autòctona en aquests suposats, ja que les llistes d’espera als hospitals i les admissions a les escoles, moltes de les quals tenen un percentatge importantíssim d’alumnes d’origen estranger que sumen cada dia i són el segment més elevat i quantiós de perceptors de les subvencions, ajudes i altres avantatges socials públiques, són cues tan llargues com la Via Catalana que va sortir del poble ras mentre aquests mateixos que avui defensen els vels islàmics i retiren els llums de Nadal i els pessebres tradicionals i ancestrals al nostre país, i argumenten que cal obrir les portes de Catalunya i d’Europa de bat a bat a tothom, segueixen cobrant les paguetes, que són pagasses, i defensant que tot sigui estatal, o sigui, controlat pertot.

Heus aquí, doncs, el feixisme i el nazisme de Sílvia Orriols, que amb la seva creixent popularitat i d’afiliació al partit del qual n’és la màxima dirigent, fa tremolar els que veuen perillar tot això, malgrat que hi ha un veritable front que li barra el pas pertot, començant pel president de la cambra catalana fins als mitjans de comunicació més subvencionats, passant pels poders més obscurs de la societat catalana que tenen veritable pànic de perdre la batuta que els manté vigents, com el poder de la nomenclatura clàssica de la política catalana que segueix el règim del 78 i que tenen la seva quota de poder assegurada entre les alternances de Convergència (avui Junts), Esquerra Repúblicana i els socialistes, amb escuders com els Comuns que els parapeten les poltrones dels que hi seuen i de pas també suquen. Per això li fan el buit, tot i que no s’adonen que amb aquesta repressió només incentiven el seu creixement nacional i social encaminat a una política molt semblant al llibertarisme.     

El llibertarisme és de dretes, sí, però...

Molts dels elements claus d’aquest ideari han acabat sent assumits per forces de l'esquerra, i entre ells destaquen la defensa de la llibertat individual, especialment pel que fa a temes sexuals o de consum de drogues; i el seu pacifisme malgrat que la primera proclama dels principis d’aquesta manera d’aplicar el poder polític a la societat democràtica és que “els llibertaris no accepten la vella separació política entre doctrines d'esquerra i dreta i, perquè quedi ben clara la seva posició, al centre hi assignen la llibertat de cada persona.

“Els llibertaris han intentat definir l'abast adequat de la llibertat individual en termes de la noció de propietat en la pròpia persona, o autopropietat, cosa que implica que cada individu té dret al control exclusiu de les eleccions, de les accions i del cos”, expliquen els seus ideòlegs i promotors.

Milei, en fer-se càrrec de la responsabilitat governamental, ja va deixar clar que la qüestió del consum d'estupefaents no seria la seva preocupació principal a la Casa Rosada. “Drogar-te és suïcidar-te en quotes. Si us voleu drogar, feu allò que vulgueu, però no em demaneu que jo pagui el compte”, va dir l’avui president argentí en reiterades ocasions durant la campanya electoral.

Els seguidors d'aquest corrent també s'oposen als conflictes armats, ja que “la guerra porta mort i destrucció a gran escala, pertorba la vida familiar i econòmica i posa més poder a les mans de la classe dominant”, en paraules de David Boaz, exvicepresident de l'Institut CATO que esmento abans, que afirma que el llibertarisme "és una línia de pensament que abomina de l´ús innecessari de la violència".

■ Tornant al president argentí, Javier Milei, ahir mateix publicava una columna (que recomano molt llegir, sobretot als interessats en l’economia) a les pàgines del setmanari britànic The Economist sota el títol “Argentina: la realització d'un miracle econòmic?”, en què ratifica el rumb del seu govern en termes d’equilibri fiscal, destaca la baixa de la inflació i augura la desaparició de les primes del risc país de “mantenir el compromís amb la solvència fiscal” i el pagament dels deutes externs pendents. Al llarg de l'article, el mandatari  sud-americà descriu a més a més les condicions necessàries per a un eventual aixecament del cep (sistema de control de canvis que regula i defineix el preu del dòlar al mercat comercial) i una tributació més baixa, si bé també adverteix que per a això caldrà més temps. Fa pocs mesos ningú no es pensava que Milei pogués guanyar les eleccions, i encara en fa menys, quan les va guanyar i va començar a governar aplicant el llibertarisme, molt poca gent s’esperava que l’evolució fos bona i que tant els mercats com la mateixa població respongués positivament a les seves accions de govern. Doncs això, amb tota seguretat, s’anirà estenent, sobretot a Europa, i no solament per motius econòmics sinó perquè és tot un sistema que implementa canvis de tota mena que reflecteixen i premien bàsicament la cultura de l’esforç personal.

■ No sé si Sílvia Orriols aconseguirà presidir el país, i encara sé menys si podrà assolir que Catalunya esdevingui independent perquè, tal com deia en una entrevista recent l’ex dirigent de Solidaritat Catalana Alfons López Tena, “fer la independència és una cosa complicada, llarga i difícil perquè seria independitzar-se d’un país [com Espanya que és] dins la Unió Europea i dins l’OTAN”. I jo, que soc totalment independentista, entenc que López Tena pensi així perquè la independència (i no parlo dels traïdors que es van lliurar i/o fugir per completar la comèdia del gran engany processista que mai no va tenir intenció de declarar la independència, tal com ja han reconegut tots aquests farsants, del primer al darrer) no és una cosa fàcil; només cal mirar quants països s’han independitzat dins de la Unió Europea, que pertany a l’OTAN i a tot un mosaic d’organitzacions supraestatals: cap. I ja s’ha vist quin paper ha fet Europa en el suport a la independència: lamentable i galdós. I a la curta no crec que tots el d’aquest club d’estats permetin cap esbocinament. I no vull posar aigua al vi, però, posem per cas que Sílvia Orriols assoleix la presidència de l’autonomia de Catalunya (com tots els que hi ha hagut fins ara, que excepte Pujol, que jugava en una altra lliga, no han aconseguit cap mena de guany, ben al contrari) i posem que Orriols mana i no pot aconseguir fer la independència perquè el país tampoc no està disposat com el 2017 i l’estat està més vigilant, que tant de bo que sí que ho aconseguís però, si no fos així, en tot cas, estic segur que Catalunya milloraria en un 200% en relació a la situació actual i collaria el govern espanyol de veres perquè complís els seus acords i les lleis vigents. I, sobretot, treballaria perquè tot això que explico abans del que ens està passant a Catalunya amb el descontrol migratori de tota mena i amb la falta de respecte cap a la cultura, la llengua i la catalanitat, s’acabés i quedés un país ordenat socialment i respectat pertot que funcionés com ho fa Ripoll, en què ella governa l’alcaldia. Perquè, aquest sí que seria el peix al cove d’envergadura que molta gent valoraria potser tant com la independència política. I si no, reflexionin. Perquè pitjor que ara, amb tota la morralla que fa i desfà al seu aire i només per benefici propi, no hi estarem mai. De cap manera.  

 

 

 

 

 

 

 

 

A Catalunya, el fort impuls polític nacional de Sílvia Orriols té una gran semblança al dels principals líders llibertaris occidentals

  Sílvia Orriols, la líder nacional catalana que s’acosta al llibertarisme transformador d’Occident Santi Capellera i Rabassó, periodista ...