dijous, 29 de maig del 2025

No s’acabarà pas Catalunya per tornar a l’Aragó unes pintures que els pertanyen i que fins ara només hem valorat nosaltres

 


Torneu immediatament les obres del MNAC a Sixena i deixeu de plorar

Ja n’hi ha prou de fer el ploricó i d’agafar-nos a excuses per retenir allò que no és nostre. Les pintures murals de la sala capitular del monestir de Sixena, que el MNAC guarda com si fossin el tresor dels templers, no són catalanes. Ho ha deixat clar el Tribunal Suprem el 28 de maig de 2025: són de Sixena, en dipòsit, i punt. Per què ens entossudim, doncs, a discutir el que és inqüestionable? És hora de complir la llei espanyola (que de moment encara és la que ens legisla a tots plegats) i tornar les obres immediatament, sense més dilacions ni drames. Els arguments per retenir-les són tan febles com el victimisme dels politiquets que, incapaços de tirar endavant la independència, es dediquen a plorar per unes pintures que no ens pertanyen. Si es fan malbé? Doncs mala sort: són coses que passen. I si l’Aragó no les sap cuidar? Que s’espavilin. Nosaltres, mentrestant, omplim el MNAC d’art català, d’obres que d’aquí a 100, 200, 300 anys seran indiscutiblement nostres. Prou de perdre el temps amb una terra erma que viu ancorada en un passat oblidat i que, per molta Corona d’Aragó i bandera quadribarrada que esgrimeixi, res té a veure amb Catalunya, que és una altra nació des de fa més de mil anys. La resta, ja s’ho faran.

Santi Capellera i Rabassó, periodista i analista / 29-5-25

■ Dijous assolellat i segueixo passejant per Barcelona, fent recorreguts d’infantesa i adolescència. Avui la meva amiga sitgetana i jo hem visitat plegats antics locals de copes en què assistia habitualment quan algun dia feia campana a la Granés o quan a la Facultat de Ciències de la Informació feien vagues per qualsevol mosquit que passés per allà volant. En fi, així estem encara en aquest país. I avui, aprofitant l’avinentesa del tema de l’article que ja tenia pensat des d’ahir, com que amb la bella sitgetana experta en borsa hem parlat de coses antigues i del MNAC, hem visitat el local que va ser el de La Enagua, al carrer Casanova entre Travessera i Diagonal; el que acollia el Bobbys, de Diagonal amb Girona; Les Enfants Terribles, un lloc increïble per ballar molt prop del London Bar, al xino; el Pastís, el Zig Zag, el Boccacio, la Cova del Drac, el Xandri i aturo perquè m’adono que coneixia més “garitos” que llibreries o biblioteques, i, òbviament, més que esglésies, tot sigui dit. La meva amiga encara riu ara tot i que, quan hem començat a parlar del MNAC, Sixena i els aragonesos i l’Aragó s’ha indignat perquè una branca de la seva família materna és de la Franja, de Tamarit de Llitera, exactament, i veu lamentable tota aquesta cohort soldadesca oficialista contra Catalunya i contra tot allò que és català. Però vaja, he de dir que la seva família, com a catalanoparlants aragonesos, ja s’han resignat a aquesta mena de despropòsits castellanitzants per part del Gobierno de Aragón. Em remarca: “els aragonesos van perdre la seva llengua aragonesa en favor del castellà espanyol i ara es lamenten que Catalunya no solament no la va perdre [la llengua catalana] sinó que l’ha reforçat pertot, malgrat el deteriorament constant que tenim per part de l’oficialitat espanyola castellana al respecte”. Doncs això; jo no hi afegiré ni una coma. Posem-nos en context perquè tinc moltes ganes de dir tot això que escriuré a continuació.

1. La llei no es discuteix: les obres són de Sixena

■ La sentència del Tribunal Suprem del 28 de maig de 2025 és clara com l’aigua: les pintures murals de Sixena, en dipòsit al MNAC, pertanyen al monestir aragonès. No hi ha lloc per a resistències emocionals ni excuses absurdes. Si no és nostre, no ho és, i punt final. Retenir-les és com que un veí et deixi el cotxe i dir que no li tornes perquè el pots ratllar. Complir la llei no és opcional, per més que els nostres polítics ho vulguin disfressar amb llàgrimes de cocodril. Aquesta obstinació per la persecució sistemàtica és una mena patologia col·lectiva que ens fa semblar immadurs i deshonestos. Les obres no són catalanes. I tenen amo.

■ Aquesta patologia col·lectiva es manifesta en la incapacitat d’acceptar una sentència judicial inapel·lable. Els advocats de Vilanova de Sixena han presentat documents irrefutables que demostren la propietat de les obres. Nosaltres, en canvi, ens aferrem a un discurs sentimental sense cap base legal. Ho solem fer explicant al món que els polítics que viuen a Waterloo com els llepafils Puigdemont i Puig són exiliats. Doncs no: no ho són exiliats perquè només són uns delinqüents que van trair el poble de Catalunya i que haurien de ser a la presó per no haver complert la promesa de declarar la independència. Però “els perdonem” perquè són “el president i els màrtirs”. Com perdonem (perdoneu) el xoriço Pujol tot i ser un corrupte evasor. Jo no els perdono. Ni ploro per carallotades. És hora de deixar de fer el ridícul i actuar amb dignitat: tornem les obres i posem fi a aquesta farsa que només ens degrada com a poble.

2. Les excuses en contra són una vergonya

■ Els arguments per no tornar les obres són tan fràgils que fan riure per no plorar. Diuen que es poden fer malbé en el trasllat o que Sixena no té condicions adequades per conservar-les. I què? Si són seves, que les gestionin com vulguin. O no? El risc de danys no justifica retenir el que no et pertany; és una excusa covarda per esquivar la realitat. Els experts del MNAC poden plorar tot el que vulguin, però la propietat no es negocia. Si el monestir no està preparat, que s’hi posin; per això han fet tant soroll reclamant-les. Aquesta obsessió per la conservació amaga, i ho reitero, és una patologia col·lectiva que ens impedeix acceptar la veritat.

■ A més, hi ha qui defensa que les obres són essencials per al discurs museístic del MNAC, com si sense elles el museu perdés la seva raó de ser. Quin disbarat! El MNAC és un aparador de l’art romànic i de la cultura catalana, no un magatzem de peces en litigi. Si les pintures de Sixena són tan importants, que se’n facin rèpliques digitals o que s’expliqui la seva història sense retenir-les físicament. Aquesta resistència només demostra una manca de maduresa cultural i una incapacitat d’acceptar que no tot el que tenim ens pertany.

3. Els politiquets, mestres del victimisme

■ Els nostres politiquets, experts a tapar les seves misèries polítiques, han convertit el cas de Sixena en una bandera per fer veure que defensen la cultura catalana. Però això no és més que una cortina de fum per amagar la seva incapacitat de tirar endavant la independència. En lloc de plorar per unes pintures que no són nostres, que treballin per construir un futur on el MNAC sigui un aparador d’art català viu, no un dipòsit de peces en disputa. Aquesta actitud de victimisme etern és una altra mostra de la nostra patologia col·lectiva: ens encanta lamentar-nos en lloc d’actuar amb responsabilitat, valentia i decisió. Com el 2017, que les rates van saltar del vaixell i ens van deixar a tots amb el cul enlaire. I ara encara pretenen tornar al pobret autonomista Prat de la Riba. Que repassin Pau Claris i veuran què era tenir collons, per dir-ho clar i català.

■ Les llàgrimes de cocodril no enganyen ningú. Els mateixos que ploren per Sixena són els que han fracassat en defensar els interessos de Catalunya en altres fronts. La seva resistència a tornar les obres no és una defensa de la cultura, sinó un intent desesperat de desviar l’atenció de les seves vergonyes polítiques i personals. És patètic veure com aquests polítics lladregots de somnis i de futur es fan els ofesos mentre el país segueix sota el jou d’una Espanya que ens espanyolitza i castellanitza in crescendo dia sí, dia també. Prou de fer el ploricó. Que actuïn amb coratge o que deixin pas a qui sí que en tingui.

4. Un futur amb art nostre, sense disputes

■ Tornem les obres i mirem endavant. El MNAC no es quedarà buit: omplim-lo d’obres de creadors catalans, d’art que reflecteixi la nostra essència nacional i que d’aquí a 200 o 300 anys sigui indiscutiblement nostre. No cal aferrar-nos a les pintures de Sixena com si fossin l’ànima de Catalunya, perquè no ho són. Sempre vivint de mentides, de farses i de falses esperances sense tenir bemolls per posar sobre la taula les coses importants de veres. Les importants per als que som aquí avui i pels que seran aquí en el futur, que no hem de permetre que no siguin catalans com som nosaltres. Aquest aferrament a les coses que no son nostres fent-les pròpies (només cal mirar el pallús Illa què ha exportat al Japó: res català!) és una altra mostra de la patologia col·lectiva que ens impedeix avançar. Si les obres es fan malbé a Sixena, doncs mala sort: són coses que passen, i no és el nostre problema. Que l’Aragó assumeixi les seves responsabilitats patrimonials i deixi de viure de la nostra generositat i de retreure que posem la catalanitat pel davant per aconseguir políticament vots totalitaris del castellanisme més acèrrim. Una mamella de la qual els polítics aragonesos ja fa molts anys que xuclen.

Deixem que l’Aragó faci la seva i administri les seves obres d’art i nosaltres omplim el MNAC d’art català, d’obres que parlin de nosaltres i per a nosaltres, i deixem enrere aquest litigi absurd que només ens fa perdre el temps i la dignitat i dona ales als miserables processistes que volen seguir vivint de l’autonomisme espanyolista: aquesta és la gran veritat

5. Per acabar

■ Com tothom que em coneix sap, estimo Catalunya pertot i crec que aquest litigi no és més que una altra excusa dels polítics inútils del vergonyós règim de Vichy per desviar l’atenció. Però els catalans honorables, els que no ens dediquem al pillatge emocional canalitzat en la política, no volem res que no sigui nostre, ni robat, ni apropiat indegudament, com fan els polítics lladregots, els evasors d’impostos i els miserables que ens espanyolitzen dia sí, dia també. Aquests només perpetuen la rivalitat amb l’Espanya castellana invertebrada, que deia Ortega y Gasset, en lloc de construir un país fort i mirar el futur d’una vegada.

■ Com diu el savi amic català i israelià Ariel Serra: “El temps de l’odi és limitat, com el de l’amor. Hi ha un temps per a l’amor i un altre per a l’odi. La racionalitat consisteix a administrar el temps, que no és res més que els nostres moviments relativament a uns altres. És irracional odiar res sempre, i de fet irrellevant”. Les obres de Sixena no són diferents: tornem-les i dediquem-nos a bastir un país identitari, a fer-lo gran i a evitar que es converteixi en un califat musulmà. Això sí que és important, no aquestes quatre pinzellades dels temps passats que, tard o d’hora, desapareixeran per qualsevol fet inesperat com va passar amb el Temple de Baal de Palmira, construït el 32 dC, que va ser totalment destruït per l’Estat Islàmic (ISIL) l'agost de 2015. I què? S’ha acabat Síria? S’ha acabat el món? No oi? Doncs tampoc no s’acabarà Catalunya per tornar a l’Aragó unes pintures que els pertanyen i que fins ara només hem valorat nosaltres. Ja n’hi ha prou de fer de mainaderes d’aquesta Espanya de pinyó fix. Centrem-nos en nosaltres i tirem de veres endavant el país o som morts.

 

 

El poble nord-americà ha desenvolupat una fòbia al compromís militar prolongat i obliden que Israel no està defensant només la seva supervivència sinó que també defensa la de tot Occident

  Els Estats Units miren cap a una altra banda mentre Israel planta cara a l'Iran Israel ha decidit plantar cara, de debò, a l'ame...