divendres, 16 de maig del 2025

Quan l’Estat, les plataformes, els governs o els mitjans intenten censurar discursos “perillosos” o “incorrectes” intenten eliminar la seva capacitat de pensar i debatre

 

Alice Weidel descol·loca Friedrich Merz al Bundestag (14/5/2025). Dues cares, dues visions del món.

El preu de la llibertat: per una ètica llibertària sense complexos

Avui, “lliurement”, he decidit parlar de llibertat i dels llibertaris. D'aquells que entenen la llibertat com el principi bàsic i innegociable de la seva existència. Dels que creuen que tota autoritat ha de justificar-se, i que l'individu, no l'Estat, és el nucli fonamental de la societat. Parlaré del llibertarisme, que no té res a veure amb el llibertinatge, ben al contrari. Parlaré de respecte, de responsabilitat i de coherència, perquè defensar la llibertat implica assumir-ne les conseqüències, i no pas fer-ne una excusa per a l’hedonisme irresponsable o per a l’explotació encoberta. En temps d’hipocresia massiva, d’estats que s’inflen com monstres fiscals, de governs que censuren, que imposen dogmes climàtics, que criminalitzen els dissidents i que controlen cada aspecte de la vida privada, el missatge llibertari és més urgent que mai. I, tanmateix, és titllat d’extremista. Avui, voler reduir impostos, abolir agències estatals ineficients, o defensar el dret d’expressar opinions incòmodes, és ser feixista. Avui, ser llibertari és anar contracorrent. Però si el món s'ensorra sota el pes del control burocràtic, del deliri woke i de la degeneració institucional, potser ha arribat l’hora de tornar a les arrels: llibertat, responsabilitat i límits al poder. I és aquí on figures com Murray Rothbard, Ayn Rand, Friedrich Hayek o Albert Jay Nock ens poden donar llum. Ells, com avui Alice Weidel o Jordan Peterson (sense oblidar Donald Trump, Javier Milei, Geerd Wilders. Geroge Simion, Viktor Orbán, Giorgia Meloni o la nostra Sílvia Orriols), han estat calumniats, demonitzats i tergiversats. Però han mantingut ferm un principi: que l'individu lliure és l’última resistència davant l’estat opressor. Aquest article, com passa amb la majoria dels que redacto i publico, vol ser un tribut a la llibertat, però també una denúncia del sistema actual i una crida a recuperar el coratge de dir les coses pel seu nom. Perquè la llibertat no és un luxe, ni una concessió del poder: és un dret natural. I qui la menysté, qui la condiciona, qui la sotmet a filtres ideològics, és —amb totes les lletres— un enemic de la dignitat humana.

Santi Capellera i Rabassó, periodista i analista / 16-5-25

■ Ahir dijous vaig fer 69 anys, i estic molt content. Tant de com he arribat fins aquí, ja que ho faig en unes condicions excel·lents tant intel·lectuals com físiques (i malgrat l’ensopegada de 2020 amb la Covid-19, que gairebé acaba amb el meu currículum, per dir-ho finament) com de l’esperança i la satisfacció que tinc que en aquesta etapa de la meva vida en què m’implico en més coses que mai atès el molt temps lliure de què gaudeixo i que mai no perdo excepte dormint, un dels meus vicis des de petit. I entre aquestes coses hi ha la llibertat humana, un fet que a priori només gaudeixen els animals salvatges i que quan l’humà l’aconsegueix és perquè ha treballat molt per assolir-la, la qual cosa no és gens fàcil, sincerament. Per això avui, divendres, xabat i començament del cap de setmana occidental i un dia més gaudint de la Blanca Subur i de la bona companyia femenina de la meva jove i dolça amiga sitgetana “de ciències”, vull parlar de llibertat. De la llibertat i els seus matisos. D’aquesta concepció humana de què tants s’emplenen la boca i que tan pocs practiquen de veres i encara menys la toleren, perquè la tolerància només la veuen com a obligació aliena però no com a pròpia. És allò de l’ase que més brama és el que menys menja. Gaudim-la, doncs, la llibertat, també abordant-la.

1.    Què vol dir ser llibertari?

■ El llibertarisme parteix d’un principi clar: l’individu ha de ser lliure de viure com vulgui, sempre que no faci mal als altres. Aquesta màxima —anomenada principi de no agressió— és el fonament moral que guia tota l’acció llibertària. No cal un Estat omnipresent que et digui què has de menjar, què has de pensar, o a qui has de subvencionar. Cal responsabilitat individual i respecte pels límits propis i aliens.

Murray Rothbard, un dels grans teòrics llibertaris del segle XX, va defensar una societat sense estat (anarco-capitalista) on les relacions es basessin en contractes lliures i voluntaris. Per ell, qualsevol forma de coerció, fins i tot sota l’excusa de la democràcia o del bé comú, era inacceptable. La llibertat no es vota: es practica.

Ayn Rand, tot i venir d’un altre corrent (l’objectivisme), va posar l’accent en la racionalitat i l’egoisme ben entès com a motor moral i social. El seu llibre La rebel·lió d’Atlas continua sent una lectura imprescindible per entendre com les societats col·lectivistes asfixien el talent, la innovació i la llibertat de crear.

2.   La llibertat d’expressió no es negocia

■ El llibertarisme defensa la llibertat d’expressió en el sentit més ampli: incloent-hi l’expressió ofensiva, polèmica o impopular. Quan l’Estat, les plataformes o els governs intenten censurar discursos “perillosos” o “incorrectes”, no estan protegint la societat: estan eliminant la seva capacitat de pensar i debatre. Hayek ho advertia: tot sistema que suprimeix la llibertat d’expressió acabarà reprimint també la llibertat econòmica i moral.

■ Avui, veure algú com Alice Weidel plantant cara al Bundestag i denunciant l’espoli fiscal, la censura ideològica o la destrucció energètica, és veure llibertarisme en acció, encara que no se’n digui així. Quan Weidel denuncia que es malbaraten milions per pagar subsidis a qui no treballa, mentre es condemna a la misèria qui produeix, està fent una defensa clara de la llibertat individual i la meritocràcia.

3.   Estat mínim, societat forta

■ La paradoxa és aquesta: com més gran és l’Estat, més dèbil és la societat. El llibertarisme no creu en una societat sense normes, sinó en una societat amb normes sorgides lliurement, no imposades des de dalt. Per això, figures com Albert Jay Nock distingien entre el “poder social” (comunitari, lliure, voluntari) i el “poder estatal” (coercitiu, impositiu, burocràtic).

■ El drama actual és que hem entregat la nostra llibertat a canvi d’una falsa seguretat. La política energètica alemanya, denunciada per Weidel, n'és un bon exemple: impostos salvatges, burocràcia inflada, desindustrialització... tot per un objectiu climàtic ideològic que empobreix la població. I encara tenen la barra de demanar més sacrificis!

4.   Ser llibertari avui és un acte de resistència

■ Vivim en temps d’estigmatització. Si critiques la immigració massiva, ets feixista. Si defenses la llibertat d’expressió, ets extremista. Si no vols pagar impostos abusius, ets insolidari. Però el veritable feixisme és aquell que vol uniformitzar, controlar i reprimir. El llibertarisme és, al contrari, una aposta pel pluralisme, per la diversitat i per la responsabilitat.

■ El Regne Unit de Keir Starmer ha començat a aplicar polítiques migratòries més estrictes. És un gir que confirma que fins i tot governs d’esquerres poden adoptar posicions realistes quan la pressió social ho exigeix. Però la resta d’Europa, dominada per coalicions febles i ideologitzades com el “Kleiko” alemany, prefereix seguir mentint als votants. La llibertat, en aquest context, només pot venir de baix cap a dalt, no pas a l'inrevés.

5.   Per acabar: la llibertat com a patrimoni moral i polític

■ La llibertat no és només una idea política: és una virtut moral. Com deia Hayek, “la llibertat només pot durar si és estimada com a valor per ella mateixa”. I això vol dir defensar-la quan costa, quan incomoda, quan et fa perdre amics o posicions socials. Ser llibertari vol dir, sovint, ser solitari. Però també vol dir ser fidel a la veritat.

■ Després de dècades de dictadures (Primo de Rivera, la República fallida, el franquisme, la transició fallida...), Espanya encara no ha conegut una llibertat real. I Catalunya, colonitzada políticament i mentalment, encara menys. És hora de plantar cara. De deixar de demanar permís per existir. De recuperar el control sobre la nostra vida.

■ La llibertat no es demana, s’exerceix. I avui, més que mai, exercir-la és un deure. Amb respecte, sí. Amb dignitat, també. Però amb fermesa. Sense excuses. Sense por. Sempre endavant. Perquè si no ets tu qui defensa la teva llibertat... qui ho farà?

 

 

 

 

El poble nord-americà ha desenvolupat una fòbia al compromís militar prolongat i obliden que Israel no està defensant només la seva supervivència sinó que també defensa la de tot Occident

  Els Estats Units miren cap a una altra banda mentre Israel planta cara a l'Iran Israel ha decidit plantar cara, de debò, a l'ame...