dilluns, 21 d’abril del 2025

Proposar "reescriure la Bíblia" o qualificar la guerra d'Israel de "vergonyosa", algunes de les controversies destacades del desaparegut papa Francesc

Proposar "reescriure la Bíblia" o qualificar la guerra d'Israel de "vergonyosa", algunes de les controversies destacades del desaparegut papa Francesc 

La mort del papa Francesc i el seu controvertit llegat sobre Israel i les relacions judeo-catòliques

El papa Francesc, mort avui a 88 anys, deixa un llegat marcat, entre altres coses positives i no tan positives, per la seva condemna a Israel i una relació tensa amb la comunitat jueva, malgrat els seus esforços per promoure la pau i el diàleg interreligiós. La seva mort arriba després d’una sèrie de problemes de salut respiratoris, com bronquitis, pneumònia i insuficiència respiratòria aguda, que el van portar a estar ingressat 38 dies entre els passats mesos de febrer i març. Ahir, diumenge de Pasqua, per primera vegada en el seu papat, no va dirigir la cerimònia a la plaça de Sant Pere, sinó que va beneir la multitud des d’un balcó. Marxa un home de la religió però també molt influent en la política mundial i en les diverses societats, sobretot en les majoritàriament catòliques que en moltes de les accions i decisions del finat pontífex també hi han vist actes controvertits que depassaven amb escreix els purament evangèlics o simbòlics de la religió.

Santi Capellera i Rabassó, periodista i analista / 21-4-25

 Dilluns de Pasqua tranquil, aquest matí, en què gaudint d’un dia clar i d’un esmorzar amb la meva amiga al centre de la vila sitgetana, he rebut una de les meves alarmes periodístiques d’agència que m’informaven de la mort del papa Francesc després d’una malaltia greu i d’una recuperació gairebé miraculosa que no va ser més que la revifalla de la mort. I per això, en tornar a la casa de Terramar de la meva amiga en que darrerament i “perillosa” m’hi estic moltes hores, més de les que la prudència i conservació del celibat aconsellen, he decidit d’escriure’n les meves impressions al respecte perquè més d’una vegada em va fer ballar el cap i em va enervar, tot sigui dit, aquest governant religiós i cap de l’Estat vaticà, coses les quals intentaré posar en ordre en aquesta peça d’opinió, com intento fer sempre sense fer cas de ningú ni cap interès més que del meu criteri i la meva saviesa periodística i analítica d’aquest món de mones que farà 69 anys que em va veure néixer.

1.    Un papat aparentment també compassiu i pacifista

El papa Francesc, també molt promogut des de la mateixa Església Catòlica per la seva humilitat i el seu compromís amb els pobres, va liderar aquesta institució religiosa durant 12 anys amb una visió d’una Església com a “hospital de campanya per a un món ferit”, segons algunes de les proclames fetes al respecte des del mateix Vaticà, que també remarquen que “va destacar pel seu enfocament en la justícia social i el diàleg interreligiós, cultivant amistats amb líders jueus a l’Argentina, visitant sinagogues i Israel, i reafirmant el compromís amb Nostra Aetate, el document del Vaticà II que rebutja l’antisemitisme”. No obstant això, el seu pacifisme i la seva visió postcolonial, influenciada pel seu origen llatinoamericà, van generar tensions, especialment en relació amb Israel.

2.   Crítiques a Israel i controvèrsia amb la comunitat jueva

■ En els últims mesos del seu papat, Francesc es va fer més crític amb Israel, condemnant la seva resposta a la massacre del 7 d’octubre de 2023 perpetrada per HamasEl novembre passat va proposar a la comunitat internacional que s’investigués si la guerra d’Israel a Gaza constituïa un “genocidi” del poble palestí, segons fragments d’un llibre publicats al diari italià La Stampa. Aquestes declaracions van ser durament criticades pel Rabinat en cap d’Israel, que el va acusar de reviure “els patrons més foscos de la història de l’Església Catòlica” que fomentaven la violència contra els jueus.

■ A més, pels volts de Nadal, Bergoglio va inaugurar un pessebre al Vaticà on el nen Jesús apareixia embolicat amb una kufia palestina, un gest que Laurie Cardoza-Moore, presidenta de Proclaiming Justice to The Nations, va qualificar d’“ofensa a Jesús i a la Bíblia”, afirmant i reiterant que “Jesús era un jueu de Judea, no pas un palestí”. Aquestes accions van aprofundir la desconfiança de la comunitat jueva, que sentia que el Papa posava Israel i Hamas al mateix nivell moral, sense condemnar explícitament les accions terroristes palestines.

3.   La història tergiversada del catolicisme i el judaisme

■ Més enllà de les accions del papa Francesc, cal reflexionar sobre un problema més profund de l’Església Catòlica: la seva històrica incapacitat per reconèixer plenament que Jesús era un jueu que va viure i va morir com a tal, practicant el judaisme i defensant la llibertat del seu poble contra l’opressió romana. Jesús de Natzaret, fill de Josep i Maria, tots dos jueus, va ser un profeta en el sentit jueu de l’època —un home savi que proclamava la revolució i la llibertat—, però mai va ser cristià per raons òbvies, ja que el Cristianisme va ser fundat pels seus deixebles, com els evangelistes, uns 30 anys després de la seva mort, amb l’objectiu de crear una nova religió que, en molts aspectes, va intentar desbancar el judaisme, tot i imitar-lo en rituals i símbols, com la kipà que porten els bisbes catòlics i que tant recorden la peça sagrada dels homes jueus religiosos practicants.

Aquesta manca de reconeixement de l’origen jueu de Jesús ha estat una font constant de tensió entre el catolicisme i el judaisme, i les accions del papa Francesc —com el pessebre amb la kufia— només han fet més evident aquesta fractura. Tot i els avenços del Vaticà amb documents com l’anteriorment citat Nostra Aetate, personalment considero que l’Església Catòlica, començant pel seu cap, hauria de fer una reflexió més profunda sobre el seu passat i el seu deute històric amb el judaisme, sense caure en dogmes que, sovint, han servit més per controlar i manipular els fidels que per acostar-los a la veritat espiritual.

4.   Un llegat amb llums i ombres

Malgrat els seus esforços per combatre l’antisemitisme —com la seva carta del 2 de febrer de 2024 on va denunciar l’odi als jueus com un “pecat contra Déu”—, molts jueus van considerar que el papa Francesc no va estar a l’altura del compromís del Vaticà de defensar-los en moments d’amenaça. Més de 400 erudits i clergues jueus li van demanar el 12 de novembre de 2023 que condemnés clarament la massacre de Hamas, però la seva resposta va ser percebuda com ambigua. La seva visió pacifista, expressada a Fratelli Tutti i en discursos on rebutjava la idea de guerres “justes” en l’era nuclear, va ser vista per molts jueus com desconnectada de la realitat d’un Hamas genocida que atempta contra nens i persones grans civils innocents de manera indiscriminada i sense cap altra justificació que la de la falsa història que els han fet creure i que alhora promouen perquè tants i tants ignorants del món woke o directament antisemites les acatin o les apliquin fil per randa sense contrastar cap dada històrica ni política. Rellegiu-vos el meu article sobre l’arribada dels jueus a Palestina del Mandat Britànic i el meu assaig sobre l’antisemitisme.

A partir de tot aquest context informatiu que esmento en els enllaços de referència, considero, com a professional de la informació no adscrit a cap interès polític i com analista geopolític, que la visió de Bergoglio al respecte era esbiaixada i potser fins i tot interessada institucionalment i/o personal, ja que en el seu enfocament sobre l’època postcolonial -que jo narro amb dades abundats i contrastades històricament i política-, descrivia els palestins com oprimits i Israel com una potència de la qual recelar, va ser criticat per ignorar la vulnerabilitat jueva i els perills existencials als quals s’enfronta. Altres gestos lamentables com citar Joan 8:44 (“Vós pertanyeu al vostre pare, el diable”) en un context de guerra, encara que no fos dirigit als jueus, van ser considerats insensibles, ja que aquest vers ha alimentat l’antisemitisme històricament.

 

5.   Per acabar

■ El papa Francesc se’n va deixant un llegat ambigu i, en molts aspectes, decebedor per al poble jueu i per als qui entenem Israel com a bastió de llibertat i resistència democràtica. La seva mort marca el final d’un pontificat que, tot i haver fet passes formals contra l’antisemitisme, no ha sabut posicionar-se amb claredat en els moments de màxima tensió i dolor. El 7 d’octubre, quan la massacre perpetrada per Hamas va sacsejar la consciència occidental, la seva veu va sonar esmorteïda, titubejant, atrapada entre una equidistància calculada i una por de trencar el relat dominant.

■ No es pot ser defensor dels drets humans i, alhora, evitar anomenar pel seu nom el terrorisme islamista. I això Francesc ho va fer massa sovint, preferint retòriques de “pau” i “desesperació” que van acabar convertint-se en excuses. El seu silenci, o pitjor encara, la seva simetria entre botxí i víctima, va obrir esquerdes fondes en el vincle amb el món jueu. Gests com el pessebre del nen Jesús amb la kufia o les al·lusions a un suposat “genocidi” israelià a Gaza —mentre evitava condemnar els qui degollen civils— van ser un cop moral per a molts.

■ Israel no demana benediccions, sinó comprensió. I això és justament el que el papa Francesc no va saber oferir. Va preferir perpetuar velles inèrcies de l’Església: la mirada distant, l’ambigüitat moral i el pes d’una tradició més propera als relats ideològics que a la veritat històrica i política. Ni tan sols el seu reconeixement de l’origen jueu de Jesús va ser suficient per trencar amb segles d’incomprensió doctrinal.

■ Avui, la seva mort obre un interrogant sobre el futur del Vaticà en les relacions amb Israel i el judaisme. Serà capaç la Santa Seu de superar els dogmes heretats i establir un veritable diàleg basat en la realitat contemporània, i no en la por de ser titllada d’imparcial? El llegat de Francesc ens adverteix del perill d’una compassió buida, desconnectada dels fets i, massa sovint, còmplice amb el relat dels opressors.

 

 

El poble nord-americà ha desenvolupat una fòbia al compromís militar prolongat i obliden que Israel no està defensant només la seva supervivència sinó que també defensa la de tot Occident

  Els Estats Units miren cap a una altra banda mentre Israel planta cara a l'Iran Israel ha decidit plantar cara, de debò, a l'ame...