Les llibertats sempre han estat qüestionades, fins i tot en aquests "democràtics" temps nostres (publicat al Menorca i a Es Diari el 12/07/2008)


Llibertats d'acció i d'expressió: causes i reaccions
Santi Capellera i Rabassó*periodista
La llibertat d’acció mai no pot posar en perill la integritat física i moral dels ciutadans. La llibertat d’expressió mai no es pot convertir en un pretext per injuriar, mentir o calumniar. No hi ha dubte que la difícil qüestió és escatir en cada cas concret si es respecten o no els límits intangibles. No és una qüestió objectiva aquesta, perquè al capdavall la jurisprudència mostra la diversitat de criteris i d’opinions que empren en l’argumentari els mateixos magistrats als estrades a l’hora de fer un judici en aquestes matèries.
Conjugar el dret a la seguretat personal amb el dret a la llibertat de moviments no és fàcil. L’estat i la societat han de garantir en tot moment la seguretat dels seus membres, especialment dels més febles, d’aquells grups més vulnerables que són fàcilment instrumentalitzats o utilitzats com a mercaderia. Ara bé, aquesta protecció de la seguretat mai no pot vulnerar el legítim dret a la privacitat i a la intimitat, ni a la llibertat d'expressió ni d'idees. El recurs a la violència com a forma per neutralitzar conductes agressives de ciutadans que es prenen la llibertat de fer i desfer al seu aire és l’últim recurs, certament és l’últim, però no es pot ni s’ha de descartar, perquè descartar-lo és una forma ingènua de sortir per la tangent i d’oblidar que, de vegades, la persuasió a través de la paraula, a través de l’enfilall d’arguments que la racionalitat basteix amb elegància, no és prou convincent per redreçar determinades males pràctiques i actituds de la bèstia bípeda. Aquest és un cas; però hi tenim l'altra cara de la moneda.
No hi ha cap mena de dubte que la tolerància té límits. La dificultat rau a discernir les fronteres d’aquesta virtut que, si esdevé molt elàstica, es converteix en una forma d’indiferència activa. El dret a la llibertat d’expressió, de moviments, d’associació, de creences i de pensament cal que es complementi dialècticament amb el deure de respectar la dignitat, la integritat i la intimitat de les persones. I alhora cal que els censors de totes les menes, que mai no han estat eradicats de cap de les maneres de cap societat que sigui o hagi estat tal, es plantegin que, de vegades, matar els missatgers no fa sinó augmentar la rellevància d'allò que volen evitar que sigui divulgat a tota costa. Cal anar de cara al problema que els afecta directament i enfrontar-lo de manera civilitzada i democràtica, i no pas atacar o carregar-se a qui fa que aquest problema aflori en qualsevol de les formes possibles. Voler obviar la realitat del que passa al nostre entorn és voler ser cec i sord, i fer cas omís del que és constatable. I voler que les mentides per omissió siguin grans veritats apòcrifes, és voler-se fer un món a la mida pròpia com era el cas del xou de Truman. És viure a la inòpia política i social vaja.
Les forces de seguretat d’un poble civilitzat han de conèixer totes les estratègies possibles per resoldre els conflictes i la violència potencial o real a través de la paraula, dels processos de mediació i de negociació que, en ocasions, són més lents que la força bruta, però més eficaços. Cal, doncs, esgotar totes les possibilitats per no caure en la lògica de l’acció i reacció que, com ja va assenyalar fa molts anys Martin Luther King, en inspirar-se en Mahatma Gandhi, és una lògica que genera més violència i més ressentiment a mesura que s'aplica de tal forma. Ara bé, cal fer notar que, en circumstàncies límit, no hi ha altre remei que transitar de la persuasió a alguna forma de coerció, especialment quan hi ha en joc els drets fonamentals de ciutadans innocents i vulnerables que miren de viure pacíficament i exercir lliurement la seva ciutadania. I el mateix passa en les formes parlades de les llibertats. Tolerar aquestes males pràctiques i agressions és una forma de torpedinar les bases del que Karl Popper va anomenar la societat oberta, on definia les seves notables contribucions a l'epistemologia. Popper, era un filòsof social i teòric del liberalisme, i també un defensor d'aquesta denominació de la societat enfront dels sistemes com ara el comunisme i el nacionalsocialisme, perquè segons la seva concepció resultaven totalitaris. No obstant això, per a comprendre les seves posicions polítiques cal partir de les seves aportacions a la teoria del coneixement. No podem caure en l’antropologia de la negativitat, però tampoc en la rousseauniana, que radica en l’entranya del pseudoprogressisme de llibre d'estil social. O dit en una frase més planera: de vegades les reaccions excessives a les accions i expressions són vergonyants i estan fora de lloc i de tot dret.

Entrades populars d'aquest blog

L’eugenisme és la ideologia que va gestar i donar a llum la bèstia nazi alemanya. De l’eugenisme ve el nazisme alemany

El gran èxit del pujolisme va ser intentar convertir el règim del 78 en oportunitats que no sempre es van manifestar

Sílvia Orriols posa el dit a la nafra amb un discurs centrat en la identitat i la seguretat que connecta amb un poble fart de mentides i disposat a lluitar per la llengua i la nació