divendres, 28 de novembre del 2008

Tornen els pirates a les aigües del segle XXI


La nova pirateria possibilita llaços internacionals
Santi Capellera i Rabassó*periodista
Sincerament, si no fos perquè òbviament els informatius de tots els mitjans de comunicació i països ho reiteren cada dia a cada programa, les notícies de que en ple segle XXI i en l'era de les noves tecnologies han tornat els pirates marítims, semblaria més un conte o una pel·lícula d'aventures que altra cosa. Però dissortadament aquest és un fet real i que comporta no pocs perills pels navegants i pescadors d'aquelles aigües fora de tot control dels països banyats per elles.
La crueltat dels pirates del golf d’Aden és proporcional a la desestructuració o absència de legalitat dels territoris nominalment adscrits a Somàlia i al Iemen. En altres zones poc estructurades i de gran trànsit marítim, com els estrets de Malacca –entre el Pacífic i l’Índic–, el golf de Guinea o el Carib, els pirates contemporanis s’havien limitat generalment a cobrar peatges extorquint d'aquesta manera els vaixells mercants. El cas del golf d’Aden és, doncs, molt més greu. La pirateria ha fet un pas més cap al seu retorn al passat. En el golf d’Aden, els pirates somalis i iemenites estan intentant fer girar el rellotge enrere i crear, en començar el segle XXI, una situació d’inseguretat marítima com l’existent a la Mediterrània del segle XVI.
Els vaixells mercants que des de la Mediterrània i l’Atlàntic naveguen cap a Àsia, o a l’inrevés, es troben, a la boca del mar Roig, amb uns pirates que, entrant en el túnel del temps, no només s’apoderen dels vaixells i les mercaderies, sinó que també segresten les tripulacions. Com en temps pretèrits, exigeixen un rescat per alliberar vaixells i persones. A l’única realitat infernal on els pirates encara no han tornat és a la de convertir els ostatges en esclaus i vendre’ls.
Malgrat tot però, no hi ha mal que no vingui per a bé, i cal dir que la reacció europea ha estat elogiable. Després que vaixells francesos i espanyols haguessin estat víctimes dels pirates, aquests dos països membres de la Unió Europea van ser els primers a enviar una petita força naval i aèria al golf d’Aden, amb base a Djibouti. Després, han acabat arrossegant a la resta d’estats de la UE a constituir una força naval conjunta que faci de policia a la porta del mar Roig. És la primera vegada que els europeus creen una força naval conjunta. Fins ara, al golf d’Aden també hi patrullaven els britànics i els nord-americans, cosa que va possibilitar que el dia 12 de novembre s'evités que un mercant danès fos segrestat. En l'operació dos pirates van ser abatuts.
I si Europa ha mostrat determinació, els pirates del segle XXI estan afavorint una altra fita: la col•laboració de Rússia, que també ha enviat una fragata davant les costes de Somàlia i del Iemen. De fet, l’acció de protecció del mercant danès va ser una obra conjunta anglorussa. Mirin vostès, doncs, com els pirates del segle XXI poden acabar lligant solidàriament tots aquells susceptibles de voler-se lligar, encara que això potser hauria de servir per a evitar actes com el del segrest del fotoperiodista espanyol José Cendón, que va estar capturat per pirates el passat dia 26 de novembre conjuntament amb un altre periodista britànic a Somàlia, a més de dos traductors somalis que els acompanyaven, segons que va informar un portaveu del Ministeri d'Afers exteriors.

"El que està passant a l'Orient Mitjà no és una guerra entre musulmans i jueus, sinó entre l'Estat d'Israel i el globalisme"

  Viola el Tractat de Roma la Cort Penal Internacional amb les odres de detenció de Netanyahu i Gallan? Santi Capellera i Rabassó, periodi...