El llibertarisme, lluny de ser ultra res, és l'ideari generalitzat dels principals líders no woke de tot Occident com Javier Milei, Alice Weidel, Geert Wilders, Giorgia Meloni o Sílvia Orriols, en el cas del nostre país

 

      Photo creditYOAV DUDKEVITCH

Occident davant la metàstasi del càncer woke que l’afecta

De com el pensament crític i conservador pot tornar a ser el motor de la llibertat occidental

Les recents paraules de l’exprimer ministre del Regne Unit Boris Johnson, durant una conferència a l'Associació Jueva Europea (EJA), alertant del perill del reconeixement de Palestina i de la “paradoxa” que intel·lectuals occidentals donin suport a Hamàs, no són una reacció política conjuntural més sinó el símptoma visible d’una malaltia profunda que des de fa dècades corca les estructures morals, acadèmiques i culturals d’Occident. El pensament woke, nascut sota la disfressa del progressisme moral i l’igualitarisme emocional, ha acabat convertint-se en una forma de totalitarisme suau, capaç d’infectar universitats, mitjans i governs. Allò que va començar amb semblança “inofensiva” durant els anys 60 als EUA com un moviment d’autocrítica social s’ha degradat en un mecanisme d’autoodi civilitzatori, que inverteix els valors de la raó i del dret en nom d’una compassió impostada. I és en aquest context on la perplexitat de Johnson pren sentit: “la mateixa societat que va vèncer el feixisme i el comunisme ara s’agenolla davant la retòrica dels seus hereus ideològics”.

En l’àmbit del pensament polític, el conservadorisme és una ideologia política moderna, nascuda en resposta a la revolució francesa, que reivindica els valors tradicionals com a base de l’organització de les societats. Propugna el manteniment de l’ordre establert, la continuïtat del llegat heretat del passat i la conservació de les convencions socials que atorguen a cadascú el seu lloc en la comunitat.

Malgrat que els límits del pensament conservador resulten força imprecisos, és molt important (especialment en un context com el català que tendeix a confondre conservadorisme amb carlisme, amb integrisme o amb qualsevol posició ultra), insistir en el caire democràtic del conservadorisme i diferenciar-lo de bon principi, per una banda, del ‘reaccionarisme’ o  autoritarisme, i per l’altra del llibertarisme, tendència a la qual s’ajusten els principals líders no wokes de tot Occident amb exemples com Javier Milei, a l’Argentina; Alice Weidel, a Alemanya; Giorgia Meloni, a Itàlia; Gerd Wilders, als Països Baixos o la mateixa Sílvia Orriols, en el cas del nostre país.

Això no significa que el conservador (i encara més el llibertari) no cregui en la necessitat del govern, tot que com més a prop de la societat i menys dirigista sigui el govern millor funcionament demostrarà pertot. Heus aquí la crítica i la reivindicació de l’expremier britànic en aquest context que afecta, principalment i en la conjuntura europea, el seu país, avui un caos social i religiós en tots els aspectes de l'escenografia.

Santi Capellera i Rabassó, periodista i analista / 4-11-25

Matí de fresca i assolellat a Esplugues. Veig, des del llit i de manera privilegiada, el blau del mar al fons i la silueta de les zones de gran càrrega del Port de Barcelona. Res a veure amb quan el diviso des de la finestra de casa de la meva amiga sitgetana, en què gairebé puc tocar l’aigua de manera literal. Veure’l des de tribuna de la capital de Catalunya i del llit estant, però, no és poca cosa i per això em considero un català amb sort, visual, si més no. Parlo amb la meva amiga per telèfon. És a la City de Londres treballant i m’explica que fa un dia britànic, grisós i humit, a diferència del que gaudim al litoral del nostre país. Parlem de societat i de la política britànica, que és sota mínims. Surt la conferència de Boris Johnson a Cracòvia, que va poder seguir en directe, i m’explica que gràcies als moviments de Tommy Robinson, que està recuperant l’esperit de l’occidentalisme entre les famílies ancestrals britàniques i els britànics de soca-rel, aquesta és una queixa-reivindicació que es comença a generalitzar entre els conservadors de veres que volen recuperar el conservadorisme com a ideal per a reformular l’equilibri social i que no se’n vagi tot a en orris, que és el camí actual del Regne Unit . Ella fa molts anys que hi treballa i sap quin pa s’hi dona. Acabem parlant de Scruton i surt el pensador català Ramon Alcoberro, que assegura que “el conservadorisme és una posició d’origen liberal (és a dir laica i democràtica), desenvolupada fonamentalment en l’àmbit cultural britànic, mentre el reaccionarisme acostuma a ser d’origen continental, clerical i antidemocràtic. Un conservador no apel·la la violència (excepte en cas de resposta a l’agressió), sinó a la ironia o a les lliçons de la tradició, i manté una concepció de la naturalesa humana que descreu molt en profunditat dels suposats beneficis del progrés”. O sigui que, per als conservadors, la dissolució de les solidaritats tradicionals, el desig de viure l’experiència de la individualitat i el triomf de les idees abstractes a partir del Segle de les Llums han fet la vida més trista i més angoixada; però la nostàlgia del passat no autoritza a reescriure la història —i menys encara a fer-ho violentament. Un conservador no és necessàriament un antiestatista. Tot i que un axioma conservador (avui totalment aplicat pel llibertarisme) diu que ‘cal retornar el poder al poble’, és a dir, a la societat civil organitzada, plural i diversa”. Totalment d’acord amb la meva companya i amb Ramon Alcoberro. I d’això reflexionaré avui.   

1.    Occident davant el càncer intel·lectual del “woke”

El conservadorisme no és una reacció, sinó una defensa activa de la raó, la llibertat i la tradició. Davant la deriva emocional i destructiva del progressisme “woke”, figures com Roger Scruton o Boris Johnson reivindiquen la necessitat de recuperar l’ànima moral i intel·lectual d’Occident. El que va començar a les universitats angleses després del maig del 68 —com una rebel·lió juvenil contra l’ordre establert— ha derivat, dècades després, en un moviment global que vol substituir la veritat per la percepció, la llibertat per la censura, i el pensament per la por.

2.    De la revolta del 68 al dogma de la correcció

■ Les revoltes estudiantils de 1968 van inaugurar un temps de ruptura amb els valors clàssics europeus. El marxisme cultural —reelaborat per Foucault, Derrida o Said— va traslladar el camp de batalla de l’economia a la moral, la llengua i la identitat. Allò que abans era una disputa política es va convertir en una guerra cultural: ja no es tractava de convèncer, sinó de deconstruir.

Roger Scruton, aleshores un jove professor a París, va viure aquell moment com una epifania. Des de la seva finestra va veure com estudiants exaltats arrencaven adoquins i cridaven consignes revolucionàries, convençuts que destruïen un món vell per crear-ne un de nou. Aquella nit —diria anys després— “vaig entendre que estava a l’altre costat de la barricada”. Va néixer així un dels filòsofs conservadors més influents de la segona meitat del segle XX.

■ Scruton va dedicar la seva vida a descriure els efectes corrosius del relativisme moral i acadèmic. El que ell anomenava “la cultura del repudi” —la necessitat de rebutjar tot allò que ens ha format: la família, la fe, la nació, la tradició— s’ha convertit avui en una nova ortodòxia progressista que nega la diversitat d’idees en nom de la diversitat d’identitats.

3.    El mètode Scruton: resistir amb intel·ligència

■ L’experiència de Scruton a les universitats britàniques, dominades per un monocultiu ideològic d’esquerra, li va permetre forjar un mètode de resistència intel·lectual: el silenci estratègic, la biblioteca paral·lela i la gràcia filosòfica.
No es tracta de cridar més fort, sinó de pensar millor.

■ La seva lliçó és simple però poderosa: la universitat controla el títol, però no la teva educació. Scruton animava els estudiants a construir una educació pròpia —a través de Burke, Oakeshott, Eliot o Kirk—, fora dels límits imposats per la correcció política.
La llibertat intel·lectual, deia, consisteix a refusar l’adoctrinament i recuperar el dret a dubtar.

■ En un context en què la discrepància s’associa a ignorància o maldat, el seu exemple ensenya que resistir no és atacar, sinó perseverar. Que callar a classe pot ser saviesa, i escriure amb serenor pot ser una forma més alta de combat. Com ell recordava: “He viscut en oposició, i l’oposició m’ha fet pensar més profundament i estimar més intensament les veritats que defenso”.

4.    El virus woke i la nova intolerància moral

■ El que Scruton va intuir a Cambridge avui és una realitat global: el pensament crític ha estat substituït per l’adhesió emocional. El moviment woke s’ha convertit en una religió laica amb dogmes absoluts —“la identitat és veritat”, “el llenguatge és violència”, “el desacord és odi”— i tribunals de penediment digital. El resultat és una societat infantilitzada, incapaç d’assumir la complexitat i d’acceptar la diferència.

■ Aquesta ideologia ha penetrat els mitjans, la política i fins i tot la ciència, deformant la percepció de la realitat. Allò que es disfressa de compassió sovint és una nova forma de censura; i allò que es proclama com a inclusió, sovint amaga una exclusió silenciosa de tot el que no s’hi ajusta.
Com deia Scruton, “quan tot el que rebutja la tradició és vist com a progrés, la civilització es condemna a començar de zero cada generació.”

■ La batalla cultural no és contra la diversitat, sinó contra la destrucció del pensament lliure. Occident no ha de tancar-se, sinó reobrir-se al seu propi llegat, perquè només des del coneixement profund dels seus valors pot dialogar de veritat amb el món.

5.    Per acabar: el conservadorisme de Boris Johnson

■ Quan Boris Johnson denuncia la paradoxa d’intel·lectuals occidentals que simpatitzen amb Hamàs, expressa la mateixa alarma que ja havia formulat Scruton: la pèrdua del sentit moral d’Occident.
Johnson veu amb perplexitat com part de l’acadèmia i dels mitjans britànics s’agenollen davant de discursos que justifiquen la violència sota pretext d’emancipació.

■ El conservadorisme que ell reivindica —el de Burke, Churchill i Scruton— no és immobilisme, sinó continuïtat conscient. Defensa que la llibertat no és un do, sinó una herència que cal mantenir viva.
Com deia Burke, “una nació que oblida els seus principis és una nació que perd el dret a defensar-se”. I avui, el perill no ve només de fora, sinó d’una erosió interna que confon tolerància amb rendició i culpa amb virtut.

■ Davant d’això, cal una resposta ferma però serena: educar en el pensament crític, reivindicar la cultura clàssica i reconstruir la confiança en els valors que han fet possible la democràcia liberal occidental.
No per imposar-los, sinó per oferir-los com a far en temps de foscor ideològica. Occident no ha de demanar perdó per existir; ha de recordar per què val la pena defensar-se: per la llibertat, per la raó i per la veritat.

 

 

Entrades populars d'aquest blog

L’eugenisme és la ideologia que va gestar i donar a llum la bèstia nazi alemanya. De l’eugenisme ve el nazisme alemany

Sílvia Orriols posa el dit a la nafra amb un discurs centrat en la identitat i la seguretat que connecta amb un poble fart de mentides i disposat a lluitar per la llengua i la nació

Cal que els catalans protegim curosament els valors de la cultura judeocristiana si no volem esdevenir un califat cafre dels Emirats de Musulmània Occidental