dimecres, 20 d’agost del 2025

Cal no oblidar que el woke és una ofensiva totalitària que busca reconfigurar Occident des de dins, fent-lo incognoscible

 


El terrorisme woke: la guerra cultural contra Occident

Habitualment, molta gent del món profà (en un símil maçònic o religiós) que em coneixen i saben que soc un periodista analista dedicat bàsicament a la geopolítica amb especialitat en Israel, els conflictes del Llevant mediterrani i els canvis socials que es donen constantment al món, canvis molts d’ells de cap manera espontanis sinó impulsats per interessos ocults, com ara el woke, per citar el que ens afecta i incideix de manera importantíssima des de fa una cinquantena d’anys, em pregunten què és el woke. I per aquest motiu —i malgrat que ja hi vaig dedicar un capítol [punt 24] del meu dens assaig sobre l’eugenisme i el semitisme escrit l’any 2024—, avui he volgut publicar aquest article que he conreat amb l'ajut inestimable i dades contrastables d’experts acadèmics i professionals de la comunicació d’arreu i molt rellevants que, com jo, es dediquen al periodisme alternatiu que no veureu  —si més no de moment— inserit en els mitjans controlats precisament per aquesta descarada manipulació woke que, a hores d’ara, són la gran majoria dels més importants del planeta. Per això intentaré aclarir una mica més què és això del woke que encara tanta gent desconeix tot i que els afecta en el dia a dia de manera molt important, ja que, tal com dic en l’enunciat, segons la meva opinió és el terrorisme que intenta acabar amb la cultura d’Occident i amb totes les seves essències de civilització de base mil·lenària. I això, ho coneguem o no, ens afecta a tots.   

Santi Capellera i Rabassó, periodista i analista 20/-8-25

Escric en un dia gris, plujós, des de casa de la meva estimada amiga economista de la Blanca Subur que avui treballa a la City de Londres en els seus entrellats accionarials i de compres i vendes d’efectes borsaris no tangibles ni visibles materialment però que són la base de l’economia occidental i, per tant, de la mundial. Sol, doncs, redactant i alhora admirant, des de la gran estança de la casa, la Mediterrània que tinc a tocar, avui pintada de gris pluja i llampecs de tempesta a l’horitzó, en aquest Sitges que té tanta història i al qual encara li'n queda tanta per contemplar. Relaxat i inspirat de planejar (mot no normatiu en honor a l'homenot Josep Pla) amb la meva bonica amiga per l’Empordà i gaudir-ne tot el cap de setmana llarg, tal com us explico en el lid, avui m’endinsaré en la contracultura woke, presentada sovint amb l’aparença d’una croada moral a favor de la justícia social però que és en realitat una estratègia global de desestabilització cultural, política i espiritual d’Occident. Nascuda de la barreja tòxica de teories filosòfiques mal interpretades i de la manipulació acadèmica, avui s’ha convertit en un moviment transversal que penetra universitats, mitjans de comunicació, institucions polítiques i fins i tot grans empreses. El seu objectiu no és la justícia, ni la igualtat, sinó la destrucció dels fonaments que sostenen la civilització occidental: la llibertat individual, la raó crítica, la sobirania nacional i el llegat històric.

1. Els orígens: de Foucault a Edward Said

■ El moviment woke té arrels acadèmiques. El seu punt de partida pot trobar-se en el pensament del filòsof francès Michel Foucault, obsedit amb el poder i les seves estructures. El problema no és tant la teoria original, sinó la seva aplicació deformada: la idea que tota relació humana és opressió, i que qualsevol institució occidental està construïda per dominar.

■ A finals dels anys 60, aquesta visió es barreja amb l’obra d’Edward Said, autor d’Orientalisme. Said, egipci d’origen aristocràtic però autoanomenat palestí per interessos polítics, va aconseguir imposar la tesi que qualsevol estudi occidental sobre el món àrab o musulmà era racisme encobert. Això significava, en la pràctica, silenciar la crítica a l’islam i convertir-lo en una religió intocable, blindada sota l’acusació d’“orientalisme”.

■ Aquest gir intel·lectual va ser amplificat pels grans mitjans nord-americans, sobretot el New York Times, i va penetrar en les universitats d’arreu d’Occident. A partir d’aquí, qualsevol estudiant de ciències socials o humanitats va haver d’empassar-se obligatòriament les tesis de Said. La conseqüència: una generació sencera de futurs periodistes, professors i polítics incapaços de qüestionar dogmes islàmics o analitzar la realitat de l’Orient Mitjà sense ser acusats de racistes.

■ L’efecte va esdevenir devastador. El pensament crític va ser substituït per un relat dogmàtic, en què la bandera palestina esdevenia el passaport moral dels nous activistes. Així, la llavor del woke va germinar com un moviment que no buscava comprendre, sinó culpabilitzar Occident per tot el que passa al món.

2. El naixement de l’activisme nord-americà

■ Des dels campus universitaris, la ideologia woke va fer el salt al carrer. A les dècades dels 70 i 80, i sobretot a partir dels 90, el relat que “Occident és culpable de tots els mals” es va convertir en matriu de protesta i bandera política. Els grans consells universitaris (Board of Trustees), controlats per les elits industrials nord-americanes, van jugar un paper clau. Acceptant diners de fundacions vinculades a règims gihadistes i a magnats globalistes, van establir un sistema que produïa activistes obedients al discurs únic.

■ El mecanisme era simple: si vols ser acceptat al campus, has de repetir el catecisme woke. Hissar la bandera palestina, proclamar que tots els blancs són opressors, denunciar l’“heteropatriarcat”, fer autocrítica pública de la pròpia identitat. Aquests rituals funcionaven com a iniciacions comunistes: una barreja de confrontació, submissió i catequesi ideològica.

■ A poc a poc, el moviment va començar a colonitzar institucions públiques i mitjans. El missatge era sempre el mateix: Occident havia de demanar perdó, renunciar a la seva història i acceptar que tota identitat alternativa era superior. Mentrestant, les veus dissidents eren cancel·lades, marginades o titllades d’“extrema dreta”.

■ Internet, que havia nascut com una eina de llibertat, va accelerar la difusió. Però també va ser ocupat ràpidament per les mateixes elits que controlaven universitats i mitjans. Plataformes i xarxes socials es van convertir en instruments de censura selectiva i propaganda woke que decideixen qui parla i qui calla.

3. Les bases ideològiques: la inversió de valors

■ El woke es presenta com a defensa de minories. Però darrere d’aquest relat s’amaga una operació molt més profunda: invertir els valors de la civilització occidental. On Occident parlava de llibertat individual, el woke imposa col·lectivisme identitari. On hi havia racionalitat i ciència, ara hi ha emoció i relat subjectiu. On hi havia mèrit, ara hi ha quotes i victimisme.

■ Aquesta inversió és deliberada. El que abans era virtut (l’esforç, la disciplina, l’excel·lència) passa a ser vist com a sospitós o opressiu. En canvi, la mediocritat disfressada de diversitat es converteix en el nou ideal. El resultat és una societat que castiga els forts i premia els febles, no per justícia, sinó per mantenir un relat polític.

■ El moviment ha construït una nova moral: tot el que sigui occidental és sospitós, tot el que sigui alternatiu és sagrat. Així, criticar l’islam és racisme; però demonitzar el cristianisme és progressisme. Defensar fronteres és feixisme; però destruir-les és humanisme. Estimar la pròpia nació és ultradreta; però fragmentar-la en identitats tribals és inclusió.

■ Aquesta moral invertida no busca convivència, sinó erosió sistemàtica de la cohesió social. El woke no vol integrar, vol dividir. No vol debatre, vol imposar. No vol sumar, vol desfer.

4. L’aliança amb el gihadisme

■ Un dels aspectes més foscos del woke és la seva connexió amb el gihadisme. Sota el paraigua dels “drets humans”, moltes organitzacions woke han donat suport a grups vinculats a Hamàs o als Germans Musulmans. Aquests grups són presentats com a moviments de resistència, mentre Israel és demonitzat com a estat opressor.

■ Aquesta aliança no és casual. El gihadisme ofereix al woke un enemic comú: Occident i la seva democràcia liberal. El woke proporciona la cobertura moral i mediàtica; el gihadisme, la força violenta sobre el terreny. Junts construeixen un relat en què els terroristes són víctimes i les víctimes, culpables.

■ Això explica per què en tantes manifestacions woke apareixen banderes palestines, consignes antiisraelianes i consignes de suport a moviments que, objectivament, volen exterminar la llibertat religiosa i sexual que el woke diu defensar. La contradicció és flagrant: però el relat pot amb tot.

■ L’objectiu final és debilitar Israel com a bastió occidental a Orient Mitjà i, alhora, infiltrar la idea que Europa i Amèrica tenen un deute etern amb el món islàmic. És la mateixa estratègia de Said, ara portada a l’extrem.

5. El paper de les grans fundacions i el capital globalista

■ Cap moviment no s’expandeix sol. El woke ha crescut gràcies a la injecció constant de diners de fundacions globalistes. Entre les més destacades, les Open Society Foundations, que han regat universitats, ONG i mitjans amb milers de milions de la mà del "desinterès" de l'inefable George Soros i altres "altruistes" com ell. 

■ Aquest finançament no és altruista. Forma part d’una estratègia de llarg termini per desnacionalitzar els estats, diluir les identitats i promoure un sistema de governança global controlat per una elit reduïda. Una societat dividida en microgrups identitaris, permanentment enfrontats entre si, és molt més fàcil de sotmetre i de dirigir.

■ Empreses tecnològiques i farmacèutiques també hi han trobat negoci. Les primeres controlen la narrativa a través d’algoritmes i censura digital. Les segones es beneficien de l’agenda trans, amb la medicalització de menors i tractaments de per vida. El woke crea la demanda ideològica; les corporacions recullen els beneficis econòmics.

■ En aquest sentit, el woke no és només ideologia: és també indústria, una maquinària que barreja propaganda i negoci, poder polític i mercat.

6. La destrucció de la història i la memòria

■ Una altra pota central del projecte woke és la revisió constant de la història. Monuments enderrocats, llibres reescrits, figures històriques demonitzades. Tot el passat és reinterpretat a la llum d’una moral presentista que només veu opressors i víctimes.

■ Això no té res de nou: és la mateixa tàctica dels règims totalitaris. Qui controla el passat, controla el futur. El woke sap que, si arrenca les arrels històriques d’Occident, el present queda flotant, sense referències, i el futur és modelable segons conveniència.

■ Però destruir la memòria no genera alliberament: genera ignorància. Societats sense arrels són societats manipulables, obligades a repetir errors perquè ja no en recorden les lliçons. I qui oblida la pròpia història, queda clar que està condemnat a repetir-la. Preneu-ne nota.

■ És aquí on el woke mostra el seu rostre més autoritari: no permet la coexistència de narratives, només vol imposar un relat únic que substitueixi la història per un catecisme ideològic.

7. L’ofensiva de gènere i identitat

■ Un dels camps preferits del woke és el de la sexualitat i la identitat de gènere. Presentat com un moviment alliberador, en realitat ha convertit el debat en una arma política de fragmentació. El llenguatge inclusiu, les noves terminologies i la imposició de pronoms no són simples canvis socials: són instruments de control cultural.

■ La medicalització de menors és potser el punt més fosc. Bloquejadors hormonals, hormones sintètiques, cirurgies irreversibles... tot això es promou sota la bandera dels drets humans, quan en realitat estem davant d’una experimentació massiva amb conseqüències tràgiques per a tota una generació. Les farmacèutiques hi guanyen fortunes; els activistes hi guanyen poder; els menors hi perden la salut i la identitat real.

■ Aquesta agenda no busca protegir una minoria, sinó trencar les categories bàsiques de la condició humana. Si ja no existeixen home ni dona, si la família es desintegra, si la biologia es nega, aleshores qualsevol estructura estable de societat queda desarmada. I això és exactament el que vol el projecte woke: individus atomitzats, sense referències sòlides, fàcilment manipulables.

■ La paradoxa és clara: mentre proclamen llibertat, imposen censura; mentre diuen defensar els vulnerables, els utilitzen com a carn de canó ideològica.

8. La censura i la cancel·lació

■ El woke no es limita a proposar idees: exigeix submissió total. I quan algú s’hi oposa, la resposta és la cancel·lació. Persones expulsades de la feina, professors perseguits, periodistes silenciats, llibres retirats. Tot allò que no s’alinea amb el dogma és arraconat, condemnat o esborrat. I a mi, personalment, m'insulten i amenacen quan asseguro això, que és l'aproximació més clara del nostre món al de 1930 i a les teories de George Orwell escrites en el seu treball "1984", la novel·la de l'escriptor anglès d'ancestres indis publicada l'any 1949 i que amb més fidelitat descriu la realitat del segle XXI i el món en què vivim en aquests moments.  

■ Les xarxes socials han esdevingut tribunals públics on qualsevol discrepància és jutjada i sentenciada en qüestió d’hores. No hi ha dret a defensa ni a matís: només linxament i ostracisme. Aquesta dinàmica recorda els processos inquisitorials o les purgues comunistes, però ara disfressades de “progrés”.

■ La cancel·lació no busca debatre, sinó infondre por. Quan els professionals del periodisme i de les ciències socials o econòmiques saben que poden perdre-ho tot per una opinió, s’autocensuren. I una societat amb ciutadans porucs és una societat dòcil. Com la societat en la qual vivim avui, també i sobretot, a Catalunya, per dir-ho clar i català.

■ L’objectiu final és que només sobrevisqui un relat oficial: el de la ideologia woke, inqüestionable i omnipresent.

9. La dimensió política i institucional

■ El woke ha deixat de ser una moda cultural per convertir-se en programa polític institucionalitzat. Governs, organismes internacionals i institucions públiques han incorporat el llenguatge i les pràctiques woke com a part de les seves polítiques oficials.

■ Plans d’igualtat absurds, departaments de “diversitat” plens de burocràcia ideològica, lleis que castiguen opinions dissidents… tot això ja no és opinió, sinó estructura de poder.

■ Les Nacions Unides, la Unió Europea i fins i tot moltes administracions locals actuen com a altaveus del dogma, legitimant-lo i imposant-lo. Això té un efecte multiplicador: quan la ideologia s’inscriu en la llei, deixa de ser debatible i es converteix en obligació.

■ El resultat és que les democràcies occidentals, en lloc de defensar la llibertat, estan finançant i protegint una ideologia que erosiona els seus propis fonaments.

10. Resistir o rendir-se

■ Davant aquest panorama, la pregunta és inevitable: què podem fer? El primer pas és trencar el silenci. Parlar, escriure, compartir informació. Fer el que el woke vol evitar: que els ciutadans pensin per si mateixos.

■ El segon pas és recuperar la memòria històrica real. Recordar que la democràcia, la llibertat i la igualtat no van ser regals, sinó conquestes arrencades a les elits. I que cada cop que Occident ha baixat la guàrdia, els totalitarismes han avançat.

■ També cal reconstruir espais de comunitat fora del control ideològic: mitjans lliures, escoles independents, associacions civils. La batalla cultural no es guanya només a la xarxa, sinó en la vida real, quan les persones es connecten i cooperen per defensar la seva manera de viure.

■ I finalment, cal entendre el projecte woke com el que és: una ofensiva totalitària. No és un error, ni una exageració, ni una simple moda. És un programa que busca reconfigurar Occident des de dins, fent-lo irreconeixible.

11. Per acabar: el repte del nostre temps

■ El moviment woke és la contracultura més perillosa que ha conegut Occident en les darreres dècades. No perquè tingui raó, sinó perquè té recursos, aliats poderosos, interessats per diverses causes i una estratègia clara.

■ No podem permetre que destrueixi allò que generacions senceres van construir amb esforç i sacrifici. Cap democràcia ha fet mai la guerra contra una altra democràcia, i això no és casual: la llibertat és la millor garantia de pau. Però si el woke aconsegueix esborrar la democràcia i substituir-la per una dictadura emocional i identitària, el conflicte serà inevitable. I aquesta no és cap afirmació banal, retòrica o sense importància; és un fet que podeu constatar i contrastar: només cal desconnectar TV3 i la resta de influències tòxiques i obrir els ulls i la ment.

■ La defensa d’Occident comença amb la paraula, amb la claredat i amb el coratge. La ideologia woke vol que callem, que ens avergonyim, que ens dissolguem. I la nostra resposta ha de ser la contrària: parlar, recordar i resistir.

■ Només així podrem transmetre a les generacions futures un llegat que val la pena: una societat lliure, digna i capaç de defensar-se dels nous totalitarismes disfressats de virtut com el woke.

■ Espero, doncs, estimats lectors, admiradors (i també detractors), que amb aquesta humil aportació analítica i informativa, amb munió de dades, fets i exemples teòrics i pràctics, us quedi molt més clar què és el woke i què pretenen aquells que el promouen i professen. I si algú té alguna aportació amb arguments que contradiguin les tesis que exposo aquí (que no siguin insults i desqualificacions gratuïtes, naturalment), estaré encantat de llegir-les, reflexionar-les, respondre-les i, si cal, rectificar allò en què m'hagi pogut errar. Les espero, doncs. 

Cal no oblidar que el woke és una ofensiva totalitària que busca reconfigurar Occident des de dins, fent-lo incognoscible

  El terrorisme woke: la guerra cultural contra Occident Habitualment, molta gent del món profà (en un símil maçònic o religiós) que em co...