La censura interioritzada és la pitjor. Si us quedeu a casa mirant TV3, acabareu acceptant que “és pel vostre bé” i comprant bous embolats com el “genocidi” israelià o l”heroïcitat” dels palestins
El Chat Control, un altre instrument de manipulació o una eina de
servei a la societat?
Una reflexió crítica sobre el control digital, la hipocresia institucional i la llibertat en perill
Vivim en un temps en què el progrés tecnològic avança a una velocitat tan
vertiginosa que la majoria de la població ni tan sols té temps d’assimilar les
conseqüències del que suposen determinades innovacions. El Chat Control —una
proposta legislativa europea que obligaria a escanejar totes les comunicacions
digitals per prevenir l’abús sexual infantil— n’és l’últim i més polèmic
exemple. D’una banda, es presenta com una mesura de protecció dels més
vulnerables; de l’altra, com un cavall de Troia que podria obrir la porta a una
vigilància massiva sense precedents. I aquí és on es troba la paradoxa: fins on
pot arribar l’Estat a l’hora de controlar, en nom de la seguretat, el dret a la
intimitat?
Hi ha qui defensa el Chat Control com una eina imprescindible per
frenar el tràfic i explotació de menors, per detectar comportaments criminals o
per bloquejar continguts il·lícits. Però molts altres hi veiem un instrument
d’un perill immens, capaç d’instal·lar-se silenciosament als nostres
dispositius, d’escrutar cada missatge, cada imatge, cada pensament escrit. Hi
ha amics, analistes i experts que en parlen amb inquietud: uns ho veuen com jo: una
alarma a la qual caldria reaccionar abans no sigui massa tard; d’altres, com
una oportunitat per reforçar la protecció dels infants.
Ara bé, quina és la realitat? Es tracta d’una eina de control i manipulació
global, o d’una mesura necessària per protegir la societat? La línia és molt
més fina del que sembla. I darrere del debat, hi ha un problema molt més
profund: la desconfiança creixent envers els governs i les grans corporacions
tecnològiques. En un món on la informació és poder, controlar la comunicació és
controlar el pensament. I si la intenció de protegir els menors acaba
convertint-se en el pretext per monitoritzar-ho tot, aleshores ens trobem
davant d’un pas més cap a la societat de vigilància total.
Però també hi ha qui es pregunta si, en un temps de pornografia
omnipresent, de manipulació infantil dissimulada sota la bandera de la
llibertat d’expressió i del desvari ideològic woke que vol convertir la
sexualitat dels infants en un camp d’experimentació política, potser caldria
posar algun límit. Cal decidir, doncs, si confiem en els estats per preservar
el bé comú o si preferim preservar la llibertat individual, encara que això ens acabi de fiscalitzar del tot.
Santi
Capellera i Rabassó, periodista i analista 10-10-25
Escric aquesta reflexió assegut en una casa de camp de la Selva Negra, un
hotel rural que es diu Schwörerhof, a Eisenbach, a menys de 40 quilòmetres de Friburg,
en què passarem aquest cap de setmana encara més tranquils que a la casa
familiar de la meva amiga de la Blanca Subur, al centre de la capital de l’estat
de Baden-Württemberg. La vida al camp, a Alemanya i a Catalunya, no cal que us
ho expliqui a molts que hi viviu o que en sou nats, es caracteritza per oferir nombrosos beneficis
per a la salut, com aire fresc i net, àmplies zones cultivades i molts animals
vivint en llibertat. I pels que no n’heu viscut l’experiència (jo la vaig viure
de petit a Falset, l’he viscut moltes vegades a Can Barrina, al Montseny, també
al País Basc, a Holanda, a Andorra, a Còrsega, a Anglaterra i a França... i a Menorca
durant quatre anys seguits!) despertar-se al matí en un entorn tan màgic és més
que tornar a obrir els ulls i gaudir de la llum. I si quan els obres al davant
hi contemples una cara de pell fina, jove i bonica, l’experiència ja és gairebé
el zenit. Per això (i ho diu un urbanita que viu en un barri que és a la porta de Barcelona i que
quan es desperta veu el mar al fons des d’una alçada considerable, que no és
poca cosa), una casa rural allunyada del soroll també podria ser la forma
perfecta de viure i respirar al camp. Ja dic que no és la meva opció, perquè m’agrada
massa trepitjar cada dia la Travessera de les Corts, el Passeig de Gràcia, i,
sempre que puc, la Rambla, d’ancestres familiars materns tan arrelats al carrer
de l’Hospital, 95, però sí que la gaudeixo i la recomano pels que no necessitin
tant d’asfalt als peus com jo. Però vaja, de Barcelona en general ja en
parlarem un altre dia (que també n’hi ha per donar i per vendre) perquè avui he
esmorzat amb una informació de la televisió alemanya ZDF —que emetia una
tertúlia subtitulada en anglès— i parlaven del Chat Control, tema que ja
fa dies que em preocupa i de què ja en tenia força documentació en el meu
fantàstic mini disc dur portable WD, per la qual cosa he decidit d’escriure l’article
tirant del Mac de la meva sitgetana preferida, que m’ha prestat de bon grat. I
aquí us deixo el producte. Gaudiu d’un fantàstic cap de setmana i penseu i
reflexioneu. Sobretot, reflexioneu!
1. L’origen d’un projecte polèmic
■ El Chat
Control neix amb una intenció aparentment noble: protegir els menors
de l’abús sexual en línia. La Unió Europea, davant del creixement d’aquest
tipus de delictes, vol dotar-se d’un instrument que permeti detectar
automàticament imatges, vídeos o converses “sospitoses” abans fins i tot
que siguin enviades.
■ Però la
proposta amaga un mecanisme molt més perillós. Per poder detectar aquest
contingut, caldria escanejar totes les comunicacions, fins i tot
aquelles que són xifrades. Això implicaria que missatges privats de milers
de milions de persones podrien ser analitzats per algoritmes, sota la
supervisió d’agències governamentals o empreses privades.
■ En la
pràctica, això equivaldria a una vigilància total, com si un agent invisible
llegís totes les cartes abans no sortissin del sobre. Els que, com jo heu
fet la mili, sabeu de què us parlo. I si algun ha tingut la dissort per la
causa que sigui d’haver estat tancat a la presó, també sap que mai no és el primer
que ha llegit la carta en paper que li lliuren a l’estafeta penitenciària. I el
precedent històric ens diu que, quan els governs adquireixen una eina de
control tan potent, difícilment la deixen anar.
2. Privadesa o seguretat? El vell dilema
■ El debat
entre seguretat i llibertat no és nou. Des del segle XVIII, els pensadors
liberals van advertir que la seguretat absoluta només pot existir en règims
absolutistes. La llibertat implica risc; la seguretat total,
submissió. I no em canso ni em cansaré de repetir-ho. Penseu-ho bé!
■ Els
defensors del Chat Control argumenten que el risc de pèrdua de
privadesa és assumible si es tracta de protegir els infants. Però, qui decideix
quins missatges són sospitosos? Qui garanteix que la informació no serà
usada per altres finalitats?
■ La història
recent demostra que les eines de vigilància creades per protegir acaben sovint
utilitzades per controlar. El mateix discurs s’ha repetit amb les lleis
antiterroristes, amb el control financer o amb la censura digital. La
intenció pot ser legítima; el resultat, sovint no ho és.
3. La tecnologia com a arma política
■ Les noves
tecnologies no són neutrals. Són extensions del poder. I el Chat Control
pot convertir-se en un instrument ideal per governar a través del control de
la informació.
■ Si una
màquina pot llegir-ho tot, també pot decidir què és acceptable i què no.
L’algoritme, programat per governs o corporacions, es converteix en el nou
censor. El pas següent és inevitable: no sols perseguir continguts criminals,
sinó també ideològics.
■ Avui és per
combatre l’abús infantil; demà pot ser per “detectar discursos d’odi”, “fake
news” o “desinformació política”. Conceptes amplis, manipulables, útils per
silenciar dissidències.
4. El precedent del wokisme tecnològic
■ El woke, que
pretenia ser una revolta contra el poder, s’ha convertit en el seu aliat
perfecte perquè, un cop controlat pels globalistes que només estan interessats
en les grans comissions (Gates, Soros, et al) i amb el pretext de protegir
col·lectius vulnerables, justifica la censura i la vigilància absolutes i
manipula al respecte dels seus interessos. I milions de passerells hi heu
caigut de quatre potes. Com se’n foten de vosaltres!
■ Les
plataformes digitals ja apliquen filtres ideològics: etiqueten, amaguen o
suprimeixen opinions “no conformes”. Jo, personalment, ho sé cel cert. I el Chat Control és el
pas següent; o sigui, la censura automatitzada. Us recomano molt llegir un dels
primers llibres al respecte que van caure e les meves mans fa 25 anys, obra
del canadenc Reg
Whitaker, The
end of privacy ja que, avui més que mai, és de plena
actualitat. Llegiu-lo, que us reforçarà el cervell i us despertarà el criteri i l'autoestima.
■ Aquesta
ideologia del “bé suprem” té una característica comuna amb tots els
totalitarismes: creu que la llibertat pot ser restringida per protegir la
moral. I sempre, és clar, en nom de “la seguretat i el bé comú”.
5. Els riscos de la normalització
■ La por és l’arma més efectiva del poder. Quan la societat accepta que se la vigili “pel seu bé” o “pel bé comú”, la batalla per la llibertat ja està perduda.
■ Si el Chat Control s’aprova, milions de ciutadans hauran naturalitzat la idea que els seus missatges poden ser llegits. Això canvia la manera de comunicar-se, i per tant, de pensar. La censura interioritzada és la pitjor de totes. I si us quedeu a casa mirant TV3, acabareu acceptant que “és pel vostre bé” o “pel bé comú”, com tants i tants ja heu comprat el fals discurs del “genocidi” israelià i de l”heroïcitat” dels assassins terroristes palestins (que tan bé han escenificat la Capitana Dagas BarbieGaza, la lamentable ColaCau i l’obtussa sueca, els pares de la qual ja vivien de la mentida climàtica abans que ella toqués el llençol de l’hospital en què va néixer) l’únic objectiu dels quals és arrasar Occident i no deixar ni rastre de llibertat. Ni d’aquesta mena ni de cap altra.
■ En pocs
anys, parlar amb prudència serà vist com un acte de responsabilitat. I callar,
com un acte de civisme. L’autocensura es convertirà en la nova norma de
convivència. Temps al temps, si no aixequeu el cul de confessionaris com TV3,
l’Ara, La Vanguardia, Catalunya Ràdio, RAC1 i Vilaweb (naturalment). O
sigui que, espavil, que diuen a Falset, si no voleu acabar tots
fent d’Alexa.
6. La hipocresia dels estats i el doble raser
■ Els mateixos
governs que impulsen el Chat Control permeten que les seves agències de
seguretat comerciïn amb dades personals o espiïn polítics i periodistes, per citar dos sectors que em conec com la carretera de Falset a Reus pels revolts del Coll de la Teixeta. La
coherència brilla per la seva absència.
■ Els estats
que ens diuen “volem protegir els nens” són exactament els mateixos (la gran
majoria de vegades) que toleren continguts pornogràfics, violents o
sexualitzats en horari infantil a plataformes públiques. El mateixos que
promouen i paguen programes d’“educació sexual” que confonen infants amb
doctrines de gènere absurdes, (oi Govern de la Generalitat de Catalunya?). I
això no és protecció; és ingerència. I el preu que es paga per aquesta
contradicció és la llibertat individual.
7. Les grans corporacions: el poder paral·lel
■ Darrere dels
estats hi ha les grans empreses tecnològiques. Google, Meta,
Apple o Microsoft ja processen més dades sobre nosaltres que qualsevol
govern de la història documentada.
■ El Chat
Control els converteix en policies privats, responsables de revisar tot
el que diem i fem. Una responsabilitat que els dona un poder colossal: poden
esborrar, silenciar o denunciar.
■ En mans
d’aquestes corporacions, el discurs de la seguretat pot convertir-se en un
negoci. El control ja no és ideològic: és comercial.
8. La falsa dicotomia: seguretat o llibertat
■ No és cert que només puguem triar entre seguretat i llibertat. La veritable qüestió és qui controla el controlador, i també que és possible lluitar contra l’abús infantil sense convertir cada ciutadà en sospitós.
■ Però això, és clar, exigeix governs transparents, auditories independents i límits legals clars. Tres coses que, ara per ara (sobretot al nostre estimat país en vies d’extinció amb el vist-i-plau dels que sempre ploren i sempre cobren al mateix temps) escassegen força.
■Quan la tecnologia s’imposa sense ètica, el resultat no és seguretat, sinó submissió tecnològica.
9. L’educació com a alternativa
■ En lloc d’espionatge digital, el que cal és educació digital. Infants conscients, pares implicats, mestres formats i mitjans responsables. I, sobretot, lluny dels nostres infants ideologies comunistòides, multiculturals, multiètniques i de programacions sexuals innecessàries. Aberracions mentals que, una vegada imposades, separin els nens dels pares, com propugnen tarats amb càrrecs “educatius” (?) que les incentiven públicament sense quje els tremoli la veu. I no, no ens calen més comunes ni comunistes, que tots sabem com va acabar el marxisme. I en quina societat lamentable s’han convertit les seves deixalles.
■ La millor protecció no és la vigilància sinó la consciència. Una societat que entén el perill de l’exposició i del consum de pornografia infantil no necessita un Estat que li llegeixi els missatges. Només cal de fer de pares de tota la vida, i no cal més.
■ Però aquesta
via no és rendible. No genera contractes, ni licitacions, ni poder. I per això
és la menys aplicada. O, parlem clar, la gens aplicada.
10. Per acabar: Entre la llibertat i la servitud
■ El Chat
Control pot semblar un pas petit, però, segons la meva llibertaria
opinió, és un salt gegantí cap a una nova forma de control social. Si el
llenguatge és pensament, i el missatge és vigilat, també el pensament ho serà.
■ El perill no
és només tecnològic; és moral i de manipulació absoluta, perquè quan el
ciutadà s’acostuma a ser observat, deixa de ser ciutadà per convertir-se en
súbdit.
■ Jo, que visc
amb esperit lliure i amb moltes dècades d’observació del món, no confio de
cap manera en un estat que es proclami pare protector. Els estats no
protegeixen, administren. I quan administren la llibertat, sempre la
retallen.
■ Potser el Chat
Control ens salvarà d’uns pocs criminals, cert, però també podria
condemnar milions d’innocents a viure sota sospita. I a tots els que som gelosos de la nostra llibertat i la nostra intimitat, a viure vigilants de tots aquests despropòsits amb què els més poderosos i totalitaris intenten lligar curt i controlar la majoria de la societat. La tecnologia pot ser
eina de progrés o de servitud. I de nosaltres depèn decidir si volem un
futur d’humans lliures o una societat d’algoritmes que ens dictin fins i tot allò
què hem de pensar o quin tuit podem escriure o no. “Pel bé comú”, naturalment...
