dijous, 29 de novembre del 2007

Barcelona: una de les capitals del disseny mundial (Girona Notícies i Es Diari 21-25/11/07)

Barcelona Design Week, el disseny de tots
Santi Capellera i Rabassó*periodista

Del 6 al 10 de novembre es va celebrar la segona edició del Barcelona Design Week, un congrés internacional de caràcter empresarial, amb l’objectiu de promoure Barcelona com una capital de la creativitat i el disseny, i alhora reforçar les relacions entre empreses i dissenyadors. Coincidint amb el congrés, un grup de professionals del sector va crear el Club Design Managers, que pretén consolidar Barcelona com a inspiring city, un objectiu sempre present en la institució organitzadora d’aquesta setmana, el Barcelona Centre de Disseny. El certamen va aplegar importants creatius relacionats internacionalment amb les empreses, que van destacar tant la importància dels dissenyadors catalans, com també dels de la zona d’influència educacional dels distints centres barcelonins on s’imparteix aquest ensenyament. Així doncs, els empresaris van destacar i reconèixer autors com Òscar Tusquets o André Ricard, i la qualitat d’escoles tan prestigioses en aquest camp com Elisava, Eina i l’Escola Massana. Va ser especialment remarcable el disseny en el sector de l’automoció, i precisament el passat dia 14, l’Escola Elisava celebrava amb la unes jornades especials, els deu anys de dedicació a la formació de professionals d’aquesta especialitat.

L’esdeveniment anual eminentment empresarial en aquest àmbit a Barcelona, està adreçat a empreses de qualsevol sector productiu o de serveis, i també a professionals del disseny i d’altres sectors creatius, alhora que pretén enfortir les relacions entre disseny i empresa en tots els vessants, i també fomentar un major coneixement d’aquesta disciplina i del seu valor creatiu. En definitiva, a tots aquells que tenen com a motor d’activitat el coneixement i la creativitat en tots els àmbits.

La importància del disseny en el món actual és molta, ja que en pocs anys ha passat de ser una petició de minories a una exigència en pràcticament tots els camps. I també és molt important que en una ciutat com Barcelona es fomenti aquest bressol de creativitat, ja que tots els territoris de la seva influència cultural i educacional, es veuen beneficiats per aquest foment acadèmic, i es poden nodrir i aprofitar de que això sigui un fet. Tant pels que hi són prop geogràficament, com també pels que hi disten una mica més. Tots els empresaris i estudiants d’aquesta especialitat, en cadascun dels seus vessants, tenen en events com el Barcelona Design Week o altres celebracions semblants, una plataforma en la qual es poden inspirar i recolzar, a banda del foment creatiu que signifiquen aquestes trobades i fòrums especialitzats, per alhora expandir aquesta creativitat adquirida en els seus respectius llocs d’origen. El disseny de creació pròpia doncs, traspassa fronteres i s’enforteix mitjançant aquest cultiu que possibiliten tots i cadascun dels dissenyadors que hi aporten les seves idees, i de les empreses de tot aquest àmbit que confien i creuen en els projectes d’aquests mags creatius, molts d’ells ja consolidats i exitosos, i molts d’altres en plena efervescència de gestació. Aconseguir la realitat aquesta escola dels nostres artistes doncs, es el repte que els impulsors de la promoció de Barcelona com a capital del disseny es van fixar ja fa molt temps, i que ara comença a tenir un gran prestigi i un important reconeixement a nivell internacional. Abans doncs, anar a Barcelona a estudiar representava, gairebé en tots els casos, el fer-ho a la universitat. I fa anys ningú no hagués donat ni cinc cèntims per una carrera de disseny. Avui tanmateix, molts dels nostres joves creuen i veuen un gran futur en aquest camp professional en plena expansió, i disposen, a molt poca distància geogràfica, d’un ventall molt important d’escoles reconegudes oficialment i especialitzades en tot tipus de disseny. I molts dels nostres empresaris ja compten amb la professionalitat de les primeres fornades d’aquests joves, alguns dels qual ja tenen, dins el món del disseny, nom i llinatges reconeguts.


LES MIL I UNA CARES DELS ESTATS UNITS EN EL CONFLICTE D'ISRAEL I L'ORIENT MITJÀ

  FINALMENT, L’IRAN S’HA TRET LA CARETA I HA ATACAT DIRECTAMENT ISRAEL: I ARA QUÈ? Santi Capellera i Rabassó, periodista i analista / 15 -04...